Směrnice Compliance
Směrnice upravující Compliance společnosti AUTO GOLDCAR a.s.
(„Směrnice Compliance“)
Verze 1.0 (Listopad 2025)
1. ÚČEL DOKUMENTU:
Tento dokument upravuje systém interních firemních opatření a postupů, který reaguje
na případná trestněprávní či neetická jednání. Tento systém firemních opatření a
postupů je součástí firemní kultury společnosti AUTO GOLDCAR a.s. (dále jen jako
„Společnost“), která ve snaze potírat jakékoli protiprávní (trestněprávní) i neetické
jednání, přijímá tento dokument za účelem vynaložení veškerého úsilí, jež lze na
Společnosti spravedlivě požadovat za účelem zabránění spáchání protiprávního činu a
k odvrácení následků spáchaného protiprávního činu, a to ve smyslu zákona č. 418/2011
Sb., zákon o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (dále jen jako
„TOPO“).
Společnost se řídí Etickým kodexem, který je stěžejním a řídícím dokumentem v oblasti
Compliance. Dokument Směrnice Compliance vychází ze zásad tohoto Etického
kodexu a je s ním v plném souladu. Dokument Směrnice Compliance je základním
interním předpisem pro Compliance Společnosti v prostředí České republiky, definuje
jeho základy a upravuje jednotlivá přijatá opatření a postupy. Dokument Směrnice
Compliance obsahuje vyjádření hodnot, cílů, zásad a pravidel Compliance, které stojí na
základních zásadách, kterými se Společnost řídí. Těmito zásadami jsou a) Respektujeme
jeden druhého, b) Dodržujeme zákony, c) Ve všech našich vztazích jednáme eticky, d)
Nebojíme se ozvat.
Osobám zavázaným Směrnicí Compliance je tento dokument dostupný z interní
počítačové sítě. Z důvodu transparentnosti je dále přístupný i veřejnosti, obchodním
partnerům a spolupracujícím osobám na internetových stránkách Společnosti AUTO
GOLDCAR a.s.
ETICKÝ KODEX SPOLEČNOSTI AUTO GOLDCAR a.s.
My, společnost AUTO GOLDCAR a.s., se hlásíme k dále uvedeným zásadám chování,
jejichž přijetím činíme další důsledný krok k uplatnění své globální a lokální
odpovědnosti. Zásady chování jsou platné pro všechny zaměstnance společnosti
AUTO GOLDCAR a.s. Zásady chování nastavují klíčové principy, které tvoří základy
naší firemní kultury a jsou nedílnou součástí naší každodenní práce. Pověst
společnosti AUTO GOLDCAR a.s. je do velké míry ovlivněna způsobem jednání, činy a
chováním každého zaměstnance. Nevhodné chování jediného zaměstnance může
závažným způsobem poškodit celou společnost v podobě ztráty její dobré pověsti a
vzniku právních či peněžních rizik. Naše nové zásady chování (Etický kodex) poskytují
všem zaměstnancům návod, který shrnuje podstatné základní principy chování a
hodnoty a podporuje je při zvládání právních a etických výzev v každodenní práci. Tyto
zásady chování představují závazný soubor pravidel, který platí pro všechny
zaměstnance a členy orgánů společnosti a za jejichž dodržování je odpovědný každý
jednotlivec. Jako společnost AUTO GOLDCAR a.s. se ztotožňujeme s férovým a
čestným jednáním v souladu s těmito pravidly a zavazujeme se k dodržování obsahu
dále uvedených zásad chování. Žádáme každého zaměstnance společnosti AUTO
GOLDCAR a.s. bez ohledu na pracovní pozici či zařazení, aby se podrobně seznámil s
novými zásadami chování a použil je jako základní východisko při rozhodování v
etických a právních otázkách v každodenní práci.
Úspěch našeho podniku rozhodující měrou závisí na tom, že se my všichni, tj.
představenstvo, vedoucí a jeden každý zaměstnanec, chováme poctivě, charakterně a
eticky správně. To také znamená, že interně a externě podáváme informace a
komunikujeme pravdivě, komplexně a včas. Naším společným cílem je převzít
odpovědnost za náš podnik a chránit přitom dobrou pověst našich koncernových
značek. Řídíce se principem trvalé udržitelnosti jsme si vědomi odpovědnosti za
ekonomické, sociální a ekologické dopady našeho jednání. K tomu patří i skutečnost,
že my všichni kdykoli a všude respektujeme a dodržujeme pravidla platná v podniku.
Členové našich představenstev a naši vedoucí zaměstnanci přitom plní zvláštní a
odpovědnou úlohu. Mají funkci vzoru a musejí předcházet nesprávnému chování v
podniku, chránit své zaměstnance a reprezentovat podnik na základě morálních zásad
dovnitř i navenek. Tyto zásady chování (Etický kodex) nám pomohou tím, že upozorní
na možné oblasti rizik a konfliktů a jejich význam pro náš podnik a vysvětlí je na
základě modelových příkladů.
Tento etický kodex je rozčleněn do tří základních částí:
1. Naše odpovědnost jako člena společnosti
2. Naše odpovědnost jako obchodního partnera
3. Naše odpovědnost na pracovišti
Etický kodex nám slouží jako závazný návod v každodenní práci. Doplňují jej interní
směrnice a pravidla a pracovní smlouvy. Mimoto samozřejmě dodržujeme národní a
mezinárodní zákonné předpisy. To také znamená, že se nepodílíme na aktivitách
založených na podvodu, porušování povinností při správě cizího majetku, vydírání,
krádeži, zpronevěře nebo jiného vědomě spáchaného trestného činu proti majetku
našich zákazníků nebo třetích osob. Nerespektování etického kodexu může vést ke
značným škodám, a to nikoli pouze pro náš podnik, nýbrž i pro nás jako zaměstnance,
jakož i pro naše obchodní partnery a další zainteresované osoby. Etický kodex je proto
závazný pro nás všechny, nezávisle na tom, zda v podniku působíme jako zaměstnanci,
vedoucí nebo členové představenstva. Porušení etického kodexu netolerujeme. Ten,
kdo poruší etický kodex, musí počítat s přiměřenými důsledky, které – podle
závažnosti porušení – mohou sahat od pracovněprávních opatření přes
občanskoprávní nároky na náhradu škody až po trestněprávní sankce. Aby k tomu
nedošlo, je na zodpovědnosti každého z nás, aby se seznámil s etickým kodexem,
začlenil jej do svého jednání a přihlížel k němu při rozhodování. Ve sporných případech
si vyžádáme kompetentní radu.
NAŠE ODPOVĚDNOST JAKO ČLENA SPOLEČNOSTI
Z naší společenské odpovědnosti vyplývá samozřejmé respektování a dodržování
zákonů. Při veškerém rozhodování v podniku jsme povinni respektovat právní řád, v
jehož rámci jednáme. Každý zaměstnanec si musí být vědom i své společenské
odpovědnosti, zejména lidského blaha a životního prostředí, a musí pečovat o to, aby
náš podnik přispíval svým dílem k trvale udržitelnému rozvoji. Konkrétně ze
společenské odpovědnosti vyplývají tyto zásady:
LIDSKÁ PRÁVA
Kontext
Všeobecná deklarace lidských práv přijatá Organizací spojených národů a Evropská
konvence na ochranu lidských práv a základních svobod uvádějí, jaké požadavky a
očekávání má mezinárodní společenství stran, pokud jde o respektování a dodržování
lidských práv.
Naše zásada
Po celém světě respektujeme, chráníme a podporujeme platné předpisy na ochranu
lidských práv a práv dětí (dále jen „lidská práva“) jako fundamentální a obecně platné
požadavky. Odmítáme jakékoli využívání dětské, nucené a povinné práce i jakoukoli
formu moderního otroctví a obchodování s lidmi. To platí nejen pro spolupráci uvnitř
našeho podniku, nýbrž samozřejmě i pro chování našich obchodních partnerů a naše
chování vůči nim.
Můj příspěvek
I já jako zaměstnanec mohu přispět k dodržování lidských práv. Respektuji lidská práva
jako fundamentální zásadu a jsem ostražitý vůči porušování lidských práv, které se
odehrává v mém okolí. Zaznamenám-li ve svém pracovním prostředí indicie o
porušování lidských práv, zajistím, aby tomuto porušování bylo zabráněno nebo aby
bylo znemožněno. Pokud to bude nutné, informuji o tom svého nadřízeného nebo
kontaktní partnery.
Příklad
Máte odpovědnost za nákup určitého zboží. Pokud získáte indicie, že ve výrobě u
dodavatele jsou zaměstnávány děti nebo že zaměstnanci musejí pracovat za
nehumánních podmínek (např. jsou vystaveni zdravotním rizikům), zahajte nezbytné
kroky a informujte svého nadřízeného a příslušné útvary odpovědné za trvalou
udržitelnost v dodavatelských vztazích. Náš podnik musí podrobněji prověřit vztahy s
tímto obchodním partnerem a případně je ukončit.
ROVNOST ŠANCÍ A ROVNÉ ZACHÁZENÍ
Kontext
Rovnost šancí a rovné zacházení jsou důležitými pilíři spravedlivého,
bezpředsudečného a otevřeného přístupu. AUTO GOLDCAR a.s. podporuje slušné a
partnerské soužití, rozmanitost a toleranci. Jen tak se nám totiž podaří dosahovat
maximální produktivity, konkurenceschopnosti, inovativnosti, kreativity a efektivity.
Naše zásada
Všem poskytujeme stejné šance. Nikoho nediskriminujeme a nestrpíme jakoukoli
diskriminaci na základě etnické či národnostní příslušnosti, pohlaví, vyznání, světového
názoru, věku, postižení, sexuální orientace, barvy pleti, politických postojů, sociálního
původu či ostatních zákonem chráněných znaků. Praktikujeme rozmanitost, aktivně se
zasazujeme za inkluzi a vytváříme prostředí, které podporuje individualitu každého
jednotlivce v zájmu podniku. Naši zaměstnanci jsou zásadně vybíráni, přijímáni a
podporováni na základě své kvalifikace a svých schopností.
Můj příspěvek
Respektuji zásady rovnosti šancí a rovného zacházení a vedu lidi ve svém okolí ke
stejnému jednání. Zpozoruji-li porušování principů rovnosti šancí a rovného zacházení
(např. formou znevýhodňování, obtěžování a šikany), upozorním dotyčné osoby na
jejich nesprávné chování. Pokud bych dění nemohl přímo ovlivnit, ohlásím incident
personálnímu útvaru nebo se obrátím na kontaktní partnery uvedené v kapitole 7.
Příklad
Od spřáteleného kolegy se dovíte, že v jeho útvaru byl odmítnut uchazeč na základě
barvy pleti, ačkoli byl nejvhodnějším kandidátem pro vypsané místo. Pomozte s
objasněním případu tím, že případ nahlásíte příslušnému personálnímu útvaru, aby
mohly být zahájeny adekvátní kroky.
SHODNOST A BEZPEČNOST VÝROBKU
Kontext
S našimi výrobky a službami přicházejí denně do styku nesčetní lidé. AUTO GOLDCAR
a.s. nese odpovědnost za to, aby byla v nejvyšší možné míře vyloučena rizika a
nevýhody vyplývající ze zacházení s těmito produkty a službami pro zdraví,
bezpečnost, životní prostředí a majetek našich zákazníků či třetích osob.
Naše zásada
Je proto nikoli pouze zákonnou povinností, nýbrž i naší ambicí dodržovat zákonné a
úřední předpisy, jakož i interní standardy platné pro naše výrobky. Naše výrobky
odpovídají aktuálnímu stavu techniky a jsou vyvíjeny v souladu se zákonnými
požadavky. Zajišťujeme to soustavně a systematicky prostřednictvím procesů a
struktur stejně jako sledováním vozů v reálu. V tom nečiníme kompromisy. Staráme se
o to, aby v případě možných odchylek mohla být včas přijata vhodná opatření.
Můj příspěvek
Zjistím-li nebo mám-li pochyby, že z našich výrobků mohou vycházet rizika nebo že
naše výrobky nesplňují předpisy, zakročím proti tomu. Nahlásím případ svému
nadřízenému a příslušným útvarům v podniku, například osobě, která je v mé oblasti
odpovědná za bezpečnost výrobku.
Příklad
Zákazník oznámí problémy s technikou svého vozu. Vy si ale nejste jist, zda příčina
spočívá v chybné obsluze ze strany zákazníka, nebo ve vadě výrobku či konstrukční
vadě. Nenechávejte si věc pro sebe. Musí být zajištěno, aby byl odstraněn problém, za
který náš podnik odpovídá. Také chybná obsluha ze strany zákazníka může vyžadovat
reakci podniku (např. změna návodů k obsluze nebo školení pro uživatele).
DARY, SPONZORING A DOBROČINNOST
Kontext
AUTO GOLDCAR a.s. poskytuje dary (to znamená dobrovolné příspěvky bez
protiplnění) a sponzorské příspěvky (to znamená příspěvky na základě smluvně
sjednaného protiplnění) s cílem pozitivně utvářet naše dobré jméno a vnímání ze
strany veřejnosti. Aby se zabránilo střetům zájmů a aby bylo zajištěno jednotné
jednání uvnitř podniku, jsou dary a sponzorské aktivity přípustné pouze v rámci
příslušného právního řádu.
Naše zásada
Poskytujeme peněžité a věcné dary pro tyto oblasti: věda a výzkum, odborné
vzdělávání, charitativní účely, sport, kultura, církve a církevní instituce. Krom toho jsou
dary poskytovány pouze zařízením, která jsou uznána jako obecně prospěšná nebo
jsou díky zvláštním normám oprávněna k přijímání darů. Dary a sponzorské příspěvky
jsou u nás poskytovány pouze v rámci transparentního schvalovacího procesu.
Můj příspěvek
Považuji-li nějaký subjekt za hodný sponzorování, obrátím se předem na útvary, které
jsou k tomu v podniku příslušné (např. útvary komunikace, vnějších vztahů a
marketingu). Dary jsou poskytovány transparentně, což znamená, že účel, příjemce
daru a potvrzení příjemce daru jsou dokumentovány a že jsou dodatečně ověřitelné.
Dodržuji interní procesy a nedávám podnět k darům, které by mohly poškodit dobré
jméno našeho podniku.
Příklad
Politik v místě závodu vás jako úspěšného zaměstnance AUTO GOLDCAR a.s. požádá
o finanční dar podniku na volební kampaň. Žádost odmítněte. Dary smějí být
poskytovány pouze po provedení plánovaného schvalovacího řízení. V tomto
konkrétním případě nelze dar schválit, protože interní pravidla vylučují poskytování
darů stranám a k nim přidruženým institucím či politikům.
KOMUNIKACE A MARKETING
Kontext
AUTO GOLDCAR a.s. klade důraz na jasnou a otevřenou komunikaci se zaměstnanci,
obchodními partnery, akcionáři a investory, tiskem a dalšími zainteresovanými
osobami vedenou poctivým a legálním způsobem. Každý z našich zaměstnanců je
odpovědný za dodržování interních pravidel při komunikaci, aby bylo zajištěno
jednotné a konzistentní vystupování koncernu navenek. Každý náš zaměstnanec
přitom respektuje výkony svých partnerů v jednání a dbá na jejich profesní a osobní
pověst.
Naše zásada
Abychom získali důvěru zákazníků, kapitálových investorů a dalších zainteresovaných
osob, dbáme na jednotnou a jasnou komunikaci. Plánovaná komunikační a
marketingová opatření před jejich přislíbením a provedením odsouhlasíme s
příslušným odborným útvarem.
Můj příspěvek
Za podnik nepodávám na veřejnosti žádná stanoviska a v případě dotazů stále vždy
odkáži na útvar komunikace. Vyjadřuji-li se na veřejných, odborných či kulturních
akcích a na internetu, dám jednoznačně najevo, že se jedná pouze o můj osobní názor.
O správném chování na sociálních sítích se informuji v podnikové rukověti chování na
sociálních médiích.
Příklad
Na internetu uvidíte komentář, ve kterém někdo kritizuje výrobní metody v Asii. Vy
přitom víte, že údaje jsou zcela neopodstatněné. I když cítíte nutkání ihned korigovat
nepravdivé tvrzení, kontaktujte odborný útvar, protože ten může na takovýto
komentář reagovat komplexně a přiměřeně.
NAŠE ODPOVĚDNOST JAKO OBCHODNÍHO PARTNERA
Morální zásadovost, transparentnost a poctivost jsou rozhodující pro dosažení
věrohodnosti a důvěry. AUTO GOLDCAR a.s. proto klade zvláštní důraz na důslednou
aplikaci rámcových zákonných podmínek, vnitropodnikových směrnic a firemních
hodnot a na srozumitelné seznamování s nimi. K tomu patří i skutečnost, že své
produkty a služby prodáváme výlučně prostřednictvím svých autorizovaných
distribučních kanálů. Konkrétně vyplývají z odpovědnosti AUTO GOLDCAR a.s. jako
obchodního partnera tyto zásady:
STŘETY ZÁJMŮ
Kontext
Potenciální střet zájmů je dán tehdy, kolidují-li nebo mohou-li kolidovat soukromé
zájmy některého z našich zaměstnanců se zájmy AUTO GOLDCAR a.s. Takovýto střet
zájmů může vyplynout zejména z vedlejší činnosti. Klade-li zaměstnanec své osobní
zájmy nad zájmy podniku, může to podnik poškodit.
Naše zásada
Respektujeme osobní zájmy a soukromý život našich zaměstnanců. Klademe ale důraz
na předcházení střetům mezi soukromými a firemními zájmy nebo i pouhému zdání
takovýchto střetů. Rozhodnutí přijímáme výlučně na základě objektivních kritérií a
nenecháváme se ovlivnit osobními zájmy a vztahy.
Můj příspěvek
Předcházím i pouhému zdání střetu zájmů a o jakémkoli možném nebo skutečném
střetu zájmů vyrozumím svého nadřízeného a příslušnou personalistiku. Společně
hledáme řešení, které nepoškodí zájmy podniku.
Příklad
Vedoucí vás požádá, abyste prověřil nabídky několika dodavatelů plastových dílů.
Zjistíte, že jedna z nejvýhodnějších nabídek pochází od firmy vašeho dobrého přítele.
Informujte svého nadřízeného o situaci a stáhněte se z rozhodovacího procesu, aby se
předešlo jakémukoli zdání střetu zájmů.
DARY, POHOŠTĚNÍ A POZVÁNÍ
Kontext
Pozornosti v podobě darů, pohoštění a pozvání jsou v obchodních vztazích velmi
rozšířené. Pokud se tyto pozornosti drží v přiměřeném rámci a neporušují interní či
dokonce zákonné normy, není třeba mít proti nim námitky. Překročí-li ale takové
pozornosti tento rámec a jsou-li využívány k ovlivňování třetích osob, může to být
trestné.
Naše zásada
Interními směrnicemi pro nakládání s dary, pohoštěním a pozváními na akce určujeme,
jaké pozornosti jsou přiměřené a na jaké konkrétní kroky je při přijímání a poskytování
pozorností třeba dbát.
Můj příspěvek
Seznámím se se směrnicemi pro nakládání s dary, pohoštěním a pozváními a striktně
je dodržuji. V této souvislosti prověřím, zda mé chování představuje nebo může
představovat střet zájmů.
Příklad
Zaměstnanec, který pracuje u dodavatele AUTO GOLDCAR a.s., vám k narozeninám
věnuje drahý dárek. I když si myslíte, že obchodní vztahy přijetím daru nejsou
ovlivněny, neměla by hodnota daru překročit hranici stanovenou v platných interních
směrnicích. Máte-li pochyby, dar nepřijímejte. Pokud byste měl obavy, že by odmítnutí
daru mohlo být vyloženo nesprávně, kontaktujte svého nadřízeného a odsouhlaste s
ním řešení. Dar případně odevzdejte příslušnému podnikovému útvaru. Předání bude
pro vaši osobní ochranu zdokumentováno.
ZÁKAZ KORUPCE
Kontext
Korupce je závažným problémem v hospodářském styku. Vede k rozhodování z jiných
než objektivních důvodů, brání pokroku a inovacím, zkresluje hospodářskou soutěž a
škodí společnosti. Korupce je zakázána. Může mít za následek pokuty pro AUTO
GOLDCAR a.s. a trestněprávní sankce pro dotyčné zaměstnance. Naše zásada kvalita
poskytovaných produktů a služeb je klíčem k úspěchu našeho podniku. Korupci
netolerujeme. Obchodním partnerům, zákazníkům či dalším externím subjektům
poskytujeme pozornosti pouze v souladu s právně přípustnými rámcovými
podmínkami a stanovenými požadavky.
Můj příspěvek
Nikdy nepodplácím druhé a sám nikdy nepřijmu úplatek, ať přímo, nebo nepřímo.
Informuji se na vlastní odpovědnost o interních normách dříve, než poskytnu nebo
přijmu dary, vyslovím nebo přijmu pozvání a nabídnu nebo přijmu pohoštění. Získám-li
indicie o korupci, oznámím to bez zbytečného odkladu jednomu z kontaktních
partnerů uvedených v kapitole 7.
Příklad
V AUTO GOLDCAR a.s. odpovídáte za prodej a chtěl byste překonat svůj letošní cíl
tržeb. Připravujete nabídku pro výběrové řízení na velkou zakázku potenciálního
zákazníka. Příslušná osoba s rozhodovací pravomocí u zákazníka vám nabídne, že za
přiměřenou náhradu výdajů ovlivní zadání zakázky ve prospěch vašeho podniku. To
představuje korupční jednání. Informujte bez zbytečného odkladu svého nadřízeného
a příslušného pracovníka útvaru compliance.
STYK S VEŘEJNÝMI ČINITELI A VOLENÝMI ZÁSTUPCI
Kontext
Ve styku s veřejnými činiteli a volenými zástupci, vládami, státními orgány a ostatními
veřejnými institucemi často platí zvláštní právní podmínky, přičemž už jednotlivá jejich
porušení mohou mít závažné následky a mohou AUTO GOLDCAR a.s. trvale vyloučit z
účasti na veřejných soutěžích.
Naše zásada
Naše kontakty s veřejnými činiteli a volenými zástupci se přísně řídí právem a
zákonem a příslušnými interními normami pro zamezení střetu zájmů a korupce.
Neposkytujeme ani „facilitation payments“, tedy platby veřejným činitelům, abychom
urychlili rutinní úřední úkony.
Můj příspěvek
Jsem si vědom, že ve styku s veřejnými objednateli platí obzvlášť přísná pravidla, a
informuji se o nich. Kontaktním partnerem je útvar vnějších vztahů.
Příklad
Víte, že jistý státní orgán plánuje vypsat veřejnou soutěž na velkou zakázku. Uvažujete,
že požádáte pracovníka státního orgánu, kterého už znáte díky dřívějšímu projektu,
aby veřejnou soutěž koncipoval tak, aby ji vyhrál AUTO GOLDCAR a.s.
Bezpodmínečně upusťte od svého záměru. Takovéto ovlivňování by bylo ilegální.
ZÁKAZ PRANÍ ŠPINAVÝCH PENĚZ A FINANCOVÁNÍ TERORISMU
Kontext
Téměř ve všech státech světa existují zákony proti praní špinavých peněz a
financování terorismu. O praní špinavých peněz jde, když peníze či jiné majetkové
předměty pocházející přímo či nepřímo z trestné činnosti jsou uváděny do legálního
hospodářského oběhu, aby se tak zastřel jejich původ. O financování terorismu se
jedná, jsou-li peníze či ostatní prostředky poskytovány na teroristickou trestnou
činnost nebo na podporu teroristických sdružení. Odpovědnost za praní špinavých
peněz nepředpokládá povědomí zúčastněných o tom, že příslušným právním jednáním
či příslušným finančním převodem se perou špinavé peníze. Už nezamýšlené
spolupodílení se na praní špinavých peněz může mít pro všechny zúčastněné za
následek citelné tresty.
Naše zásada
Pečlivě prověřujeme identitu zákazníků, obchodních partnerů a dalších externích
subjektů, se kterými chceme uzavírat obchody. Naším deklarovaným cílem je udržovat
obchodní vztahy pouze se seriózními obchodními partnery, jejichž podnikatelská
činnost je v souladu se zákonnými předpisy a jejichž provozní prostředky jsou
legitimního původu. Došlé platby bez zbytečného odkladu přiřazujeme odpovídajícím
plněním a zaúčtováváme je. Zajišťujeme transparentní a otevřené platební toky.
Můj příspěvek
Nečiním žádná opatření, která mohou porušovat domácí či zahraniční předpisy proti
praní špinavých peněz. Jsem pozorný a důkladně prověřuji podezřelé jednání
zákazníků, obchodních partnerů a dalších třetích osob. Existují-li indicie, které mohou
odůvodnit takovéto podezření, obrátím se okamžitě na osobu pověřenou bojem proti
praní špinavých peněz nebo na kontaktního partnera uvedeného v kapitole 7. V
případě transakcí a smluv dodržuji ve své kompetenční oblasti veškeré použitelné
předpisy pro evidenci a účetnictví.
Příklad
Zákazník AUTO GOLDCAR a.s., který zaplatil příliš vysokou částku, požádá, aby
vrácení peněz neproběhlo bankovním převodem na jeho původní firemní účet, nýbrž
převodem na účet vedený ve Švýcarsku nebo předáním v hotovosti. Takováto žádost
musí být vysvětlena. Nepřistupujte beze všeho na návrh, ale dotažte se zákazníka,
proč vrácení peněz nemá proběhnout stejnou cestou jako původní platba. Vyžádejte si
radu u kontaktních partnerů uvedených v kapitole 7.
ÚČETNICTVÍ A FINANČNÍ VÝKAZNICTVÍ
Kontext
Pouze na základě řádného účetnictví a správného finančního výkaznictví může AUTO
GOLDCAR a.s. získat na veřejnosti a u svých akcionářů a smluvních partnerů důvěru a
udržet si ji. Dojde-li k nesrovnalostem, bude to možná mít závažné důsledky pro
podnik a také pro odpovědné osoby.
Naše zásada
Striktně dodržujeme rámcové zákonné podmínky pro řádné účetnictví a finanční
výkaznictví. Transparentnost a správnost jsou pro nás nejvyšší prioritou. V tomto
smyslu pravidelně informujeme všechny účastníky kapitálového trhu o aktuální
finanční situaci a o vývoji emitenta. Včas zveřejňujeme periodické závěrky, které jsou
vyhotovovány v souladu s národními a mezinárodními účetními předpisy.
Můj příspěvek
Organizuji procesy tak, aby veškeré finanční údaje podniku mohly být včas a správně
evidovány v účetnictví. V případě otázek týkajících se správné evidence dat se
obracím na svého nadřízeného nebo na příslušný finanční útvar.
Příklad
Naléhavě potřebujete nový pracovní prostředek. Rozpočet vašeho útvaru na běžný
finanční rok je už ale vyčerpán. Uvažujete o tom, že zařízení přesto pořídíte a náklady
zaúčtujete v příštím finančním roce, až budete zase mít k dispozici rozpočtové
prostředky. Od tohoto postupu prosím upusťte. Účtování musí vždy probíhat podle
původu nákladů. Nepatřičné zaúčtování může mít závažné důsledky pro podnik a pro
jednotlivého zaměstnance.
2. NAŠE ODPOVĚDNOST JAKO OBCHODNÍHO PARTNERA
Můj příspěvek
Koncipuji interní struktury a procesy tak, aby daně a cla, která mají hradit jednotlivé
koncernové společnosti, byly stanoveny, zaevidovány ve výkaznictví a příslušným
finančním orgánům uhrazeny v úplnosti, správně a včas. Zjistím-li ve svém pracovním
prostředí indicie o porušování daňových a celních předpisů, učiním vše, co bude v
mých silách, abych tomuto porušování zabránil nebo je znemožnil. Pokud by to nebylo
možné, obrátím se na příslušného kontaktního partnera v útvaru daní a cel.
Příklad
Odpovídáte za evidenci určitých transakcí v rámci závěrek podle obchodního práva,
jako jsou režijní náklady (výdaje na údržbu) a výrobní náklady. Jeden z projektů v
časném okamžiku překročí určité indikátory stanovené controllingem. Obdržíte z
tohoto důvodu pokyn k zaúčtování výdajů na údržbu, ačkoli se nepochybně jedná o
investici, a tím i o výrobní náklady, které musejí být aktivovány. Zaúčtování rozhodně
proveďte podle zákonných požadavků. Veškeré transakce musejí být v účetnictví
evidovány v souladu s předpisy obchodního a daňového práva, protože účetnictví
představuje základ pro daňové přiznání. Chyby v účetnictví tak mohou vést k
chybným daňovým přiznáním a závažným daňověprávním a celněprávním důsledkům
pro podnik a pro odpovědné pracovníky.
SPRAVEDLIVÁ HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
Kontext
Spravedlivá hospodářská soutěž je chráněna platnými zákony na ochranu hospodářské
soutěže a antimonopolními zákony. Dodržování těchto zákonů zaručuje, že na trhu
nedojde ke zkreslení hospodářské soutěže – pro blaho všech účastníků trhu. Zakázány
jsou zejména dohody a jednání ve vzájemné shodě mezi soutěžiteli, jejichž cílem nebo
důsledkem je zamezení hospodářské soutěže nebo její omezení. Nepřípustné je rovněž
zneužití dominantního postavení. Takovéto zneužití může být dáno například při
rozdílném přístupu k zákazníkům bez objektivního odůvodnění (diskriminace), při
odmítání dodávek, při prosazování nepřiměřených nákupních či prodejních cen a
podmínek nebo při vázaných obchodech bez objektivního odůvodnění požadovaného
dodatečného plnění. Protisoutěžní jednání může nejen značně poškodit dobrou pověst
AUTO GOLDCAR a.s., ale může mít za následek i citelné pokuty a tresty.
Naše zásada
Obchodujeme výlučně podle principu výkonnosti a na základě tržního hospodářství a
svobodné a nenarušené hospodářské soutěže. Rádi se poměřujeme se svými
konkurenty a dodržujeme přitom právo, zákon a etické zásady. S konkurenty,
dodavateli či zákazníky neuzavíráme protisoutěžní dohody. Pokud náš podnik má
dominantní postavení na trhu, nezneužíváme je. Ve styku se svými autorizovanými
distribučními partnery dodržujeme specifické rámcové podmínky antimonopolního
práva pro distribuční systémy.
Můj příspěvek
Při jakémkoli kontaktu s konkurenty dbám na to, aby nebyly přijaty nebo poskytnuty
informace, které dovolují činit závěry o současném či budoucím obchodním chování
poskytovatele informace. Při rozhovorech nebo při jiném kontaktu s konkurenty se
vyhýbám tématům relevantním pro vzájemnou soutěž. Patří k nim mimo jiné ceny,
utváření cen, obchodní plánování, stav vývoje nebo dodací lhůty.
Příklad
Na autosalonu se bavíte s konkurentovým zaměstnancem. Zakrátko si povšimnete, že
váš partner v rozhovoru se z vás pokouší vylákat informace o dalším obchodním
plánování AUTO GOLDCAR a.s. Na oplátku vám váš partner nabídne předání
obdobných informací i ze svého podniku. Dejte partnerovi v rozhovoru okamžitě a
jednoznačně najevo, že s ním o těchto tématech hovořit nebudete. Takovýto rozhovor
by – vedle nedovoleného vyzrazování obchodních tajemství – představoval porušení
platných antimonopolních zákonů a zákonů upravujících hospodářskou soutěž a mohl
by mít drastické důsledky pro vás osobně a pro náš koncern, jakož i pro vašeho
partnera v rozhovoru a jeho podnik. Zdokumentujte tento rozhovor a informujte bez
zbytečného odkladu příslušného pracovníka útvaru compliance.
NÁKUP
Kontext
AUTO GOLDCAR a.s. je ve své obchodní činnosti smluvně vázána s množstvím
dodavatelů a poskytovatelů služeb. Naše zásada Dodavatele a poskytovatele služeb
pečlivě vybíráme podle objektivních kritérií. Při nákupu produktů a služeb zapojujeme
příslušné útvary nákupu v souladu se zásadami nákupu.
Můj příspěvek
Neupřednostňuji jednostranně bez objektivních důvodů nějakého dodavatele či
poskytovatele služeb a vyhýbám se jakémukoli střetu zájmů. Nenakupuji produkty či
služby, aniž bych se předem informoval o trhu a alternativních dodavatelích. Dbám
přitom na použitelné zásady nákupu a do nákupního procesu v časné fázi zapojím
příslušný útvar nákupu.
Příklad
Všimnete si, že zaměstnanec AUTO GOLDCAR a.s. chce zadat zakázku dodavateli, aniž
by zapojil příslušný útvar nákupu. Obraťte se na příslušný útvar nákupu nebo na
kontaktní partnery uvedené v kapitole 7, aby bylo zajištěno, že se uplatní nabídka,
která bude pro koncern ekonomicky nejvýhodnější.
NAŠE ODPOVĚDNOST NA PRACOVIŠTI
V nejvlastnějším zájmu AUTO GOLDCAR a.s. je chránit zdraví jednoho každého
zaměstnance a zajistit jeho bezpečnost. Ochrana a bezpečnost platí i pro osobní údaje
zaměstnanců a zákazníků stejně jako pro specifické podnikové know-how a majetek
podniku. Z odpovědnosti na pracovišti vyplývají pro AUTO GOLDCAR a.s. konkrétně
tyto zásady:
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Kontext
AUTO GOLDCAR a.s. bere odpovědnost za bezpečnost a zdraví svých zaměstnanců
velmi vážně. Zajišťujeme bezpečnost a ochranu zdraví při práci v rámci aktuálně
platných celostátních ustanovení a na základě podnikové politiky bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci.
Naše zásada
Díky neustálému zlepšování pracovních podmínek a díky rozmanitým preventivním
opatřením a opatřením na podporu zdraví zachováváme a podporujeme zdraví,
výkonnost a spokojenost našich zaměstnanců s prací.
Můj příspěvek
Dodržuji předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Nikdy neohrožuji
zdraví a bezpečnost svých kolegů či obchodních partnerů. V rámci svých oprávnění
činím veškerá přiměřená opatření předepsaná zákonem, aby mé pracoviště stále
umožňovalo pracovat bezpečně. Dobrovolným využíváním preventivních opatření a
opatření na podporu zdraví aktivně přispívám k udržení a podpoře svého zdraví.
Příklad
Zjistíte, že jeden ze strojů ve vašem útvaru má zjevně závadu na elektronice. Odstavte
stroj viditelně z provozu a vyrozumějte příslušného nadřízeného. Oprava elektrických
zařízení vlastními silami není dovolena a může být nebezpečná.
OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ
Kontext
V zájmu ochrany soukromí existují pro nakládání s osobními údaji speciální zákonné
normy. Shromažďování, ukládání, zpracování a jiné využívání osobních údajů zásadně
vyžaduje souhlas dotčené osoby, smluvní úpravu nebo jiný zákonný základ.
Naše zásada
Chráníme osobní údaje zaměstnanců, bývalých zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů a
ostatních dotčených osob. Osobní údaje shromažďujeme, zpracováváme, využíváme a
ukládáme pouze v souladu se zákonnými požadavky.
Můj příspěvek
Přihlížím k tomu, že osobní údaje smějí být shromažďovány, ukládány, zpracovávány či
jinak využívány pouze se souhlasem dotčené osoby, na základě smluvní úpravy nebo
na jiném právním základě. Všechny části systémů pro zpracování údajů musejí být
zabezpečeny tak, aby byla zajištěna důvěrnost, integrita, dostupnost, prokazatelnost a
odolnost chráněných informací a aby se zabránilo neoprávněnému internímu a
externímu využití. V případě pochyb se obrátím na svého nadřízeného nebo na útvar
odpovědný za ochranu osobních údajů.
Příklad
Zorganizoval jste pro AUTO GOLDCAR a.s. seminář s externími účastníky a získal jste
v této souvislosti jejich osobní údaje. Kolega z oblasti prodeje vás žádá o předání
těchto adres. Nepředávejte tyto údaje bez konzultace se svým nadřízeným nebo
osobou odpovědnou za ochranu osobních údajů. Osobní údaje smějí být zásadně
použity pouze k tomu účelu, ke kterému byly sděleny.
BEZPEČNOST IT
Kontext
Informační technologie (IT), popřípadě elektronické zpracování dat (EZD), je
neodmyslitelně spjato s každodenní prací v AUTO GOLDCAR a.s., skrývají ale mnohá
rizika. Patří k nim zejména omezení funkčnosti zpracování dat prostřednictvím
škodlivých programů (virů), ztráta dat způsobená programátorskou chybou nebo
zneužití dat (např. ze strany hackerů).
Naše zásada
Dbáme na bezpečnost IT a EZD a dodržujme soubor platných pravidel.
Můj příspěvek
Seznámím se s platnými pravidly pro bezpečnost IT a budu dodržovat požadavky,
které jsou v nich uvedeny. Jsem si vědom, že nešifrovaná výměna dat (např.
prostřednictvím e-mailu nebo USB klíčenky) nepředstavuje bezpečný komunikační
prostředek.
Příklad
Jste na cestách a na jednání dostanete USB klíčenku pro předání dokumentu. K
výměně dat používejte výlučně nosiče dat či systémy poskytnuté AUTO GOLDCAR
a.s. a jednejte podle pravidel pro klasifikaci informací. Dejte si dokument poslat např.
e-mailem. Neotvírejte však nikdy e-maily a jejich přílohy, které vám připadají
podezřelé nebo které obdržíte od neznámých osob; tak zabráníte, aby do podnikové
sítě pronikl škodlivý software.
NAKLÁDÁNÍ S PODNIKOVÝM MAJETKEM
Kontext
Hmotný a nehmotný majetek AUTO GOLDCAR a.s. slouží k podpoře našich
zaměstnanců při dosahování obchodních cílů podniku a smí být používán pouze v
rámci podnikových norem.
Naše zásada
Dbáme na hmotný a nehmotný majetek podniku a nepoužíváme jej k mimopracovním
účelům.
Můj příspěvek
Dodržuji podniková pravidla a zacházím s podnikovým majetkem šetrně a pečlivě.
Příklad
Váš fotbalový klub plánuje na víkend společný výlet. Trenér se vás ptá, zda byste jako
zaměstnanec AUTO GOLDCAR a.s. mohl sehnat služební vůz z vozového parku.
Služební vozy si za tržních podmínek mohou zpravidla najmout i zaměstnanci. Služební
vozy nesmějí být bezplatně ani používány k soukromým účelům, ani přenechávány
třetím osobám.
V případě potřeby vám interní a externí útvary poskytnou pomoc při používání
etického kodexu.
POMOC, KONTAKT, SYSTÉM PRO ŘEŠENÍ PODNĚTŮ
AUTO GOLDCAR a.s.
Naším prvním kontaktním partnerem v případě dotazů či nejasností ohledně zásad
chování je nadřízený nebo vedoucí pracovníci jednotlivých středisek. Pokud ve svém
okolí zjistíme možné porušení Zásad chování nebo závažné přestupky proti pravidlům,
můžeme je s uvedením jména nebo anonymně nahlásit vedoucímu pracovníkovi
daného oddělení. Základ Systému tvoří normalizované a rychlé procesy a důvěrné a
profesionální zpracování informací interními experty. V rámci férového a
transparentního řízení zajišťuje Systém pro řešení podnětů ochranu naší společnosti,
dotčených osob i oznamovatelů. Zneužití našeho Systému pro řešení podnětů není
tolerováno. Každý, kdo Systém pro řešení podnětů vědomě zneužije, se sám dopouští
závažného porušení pravidel a bude čelit pracovněprávnímu postihu. Rovněž
netolerujeme jakýkoliv nátlak nebo jakoukoliv formu diskriminace vůči oznamovateli. I
to představuje závažný přestupek proti pravidlům, na který se vztahuje
pracovněprávní postih. Dokud se neprokáže vina dotčené osoby, platí vždy
presumpce neviny. S tím také souvisí fakt, že vyšetřování lze zahájit pouze tehdy,
pokud existují důkazy na závažné porušení pravidel.
Koncern VW a Škoda
Naším prvním kontaktním partnerem v případě dotazů či nejasností ohledně zásad
chování je nadřízený nebo zaměstnanci útvaru Personalistiky. Kromě toho se také
můžeme obrátit na zástupce zaměstnanců. Každému z nás je v případě dalších dotazů
navíc k dispozici tzv. Compliance Officer a následující poradenské místo pro
záležitosti compliance: E-mail: compliance@volkswagen.de compliance@skodaauto.
cz Dále můžeme stížnosti nebo upozornění v rámci platných podnikových norem
směřovat na příslušná odborná místa. Pokud ve svém okolí zjistíme možné porušení
Zásad chování nebo závažné přestupky proti pravidlům, můžeme je s uvedením jména
nebo anonymně nahlásit pomocí systému pro řešení podnětů (Whistleblower System)
koncernu Volkswagen. Závažné přestupky výrazně ovlivňují dobrou pověst nebo
finanční zájmy koncernu Volkswagen či jeho společností. Pokud budou našim
vedoucím pracovníkům počínaje okruhem managementu a výše známy konkrétní
informace o závažných porušeních pravidel, jsou tito povinni jít příkladem a příslušné
podezření neprodleně nahlásit na příslušných místech. Pokud by vedoucí pracovníci
tuto povinnost nesplnili, dopouštějí se sami závažného porušení pravidel, což bude
odpovídajícím způsobem stíháno. Hlavním kontaktním místem v naší společnosti pro
oznamování závažných porušení pravidel je Oznamovací kancelář Systému pro řešení
podnětů. Základ Systému tvoří normalizované a rychlé procesy a důvěrné a
profesionální zpracování informací interními experty. V rámci férového a
transparentního řízení zajišťuje Systém pro řešení podnětů ochranu naší společnosti,
dotčených osob i oznamovatelů. Zneužití našeho Systému pro řešení podnětů není
tolerováno. Každý, kdo Systém pro řešení podnětů vědomě zneužije, se sám dopouští
závažného porušení pravidel a bude čelit pracovněprávnímu postihu. Rovněž
netolerujeme jakýkoliv nátlak nebo jakoukoliv formu diskriminace vůči oznamovateli. I
to představuje závažný přestupek proti pravidlům, na který se vztahuje
pracovněprávní postih. Dokud se neprokáže vina dotčené osoby, platí vždy
presumpce neviny. S tím také souvisí fakt, že vyšetřování lze zahájit pouze tehdy,
pokud existují důkazy na závažné porušení pravidel. Do Systému pro řešení podnětů
se dostanete pomocí následujících odkazů: Kontaktní údaje kanceláře pro
prošetřování podnětů: Pošta: Aufklärungs-Office, Brieffach 1717, 38436 Wolfsburg
Germany 24/7 – Telefonická horká linka: +800 444 46300/+49 5361 946300 E-mail:
io@volkswagen.de Online adresa (zde můžete podněty podávat i anonymně):
https://www.bkms-system.com/vw Kontaktní údaje – podpora: Governance, Risk &
Compliance, tř. Václava Klementa 869, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav Email: