Směrnice Compliance

Směrnice upravující Compliance společnosti AUTO GOLDCAR a.s.

(„Směrnice Compliance“)

Verze 1.0 (Listopad 2025)

1. ÚČEL DOKUMENTU:

Tento dokument upravuje systém interních firemních opatření a postupů, který reaguje

na případná trestněprávní či neetická jednání. Tento systém firemních opatření a

postupů je součástí firemní kultury společnosti AUTO GOLDCAR a.s. (dále jen jako

„Společnost“), která ve snaze potírat jakékoli protiprávní (trestněprávní) i neetické

jednání, přijímá tento dokument za účelem vynaložení veškerého úsilí, jež lze na

Společnosti spravedlivě požadovat za účelem zabránění spáchání protiprávního činu a

k odvrácení následků spáchaného protiprávního činu, a to ve smyslu zákona č. 418/2011

Sb., zákon o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim (dále jen jako

„TOPO“).

Společnost se řídí Etickým kodexem, který je stěžejním a řídícím dokumentem v oblasti

Compliance. Dokument Směrnice Compliance vychází ze zásad tohoto Etického

kodexu a je s ním v plném souladu. Dokument Směrnice Compliance je základním

interním předpisem pro Compliance Společnosti v prostředí České republiky, definuje

jeho základy a upravuje jednotlivá přijatá opatření a postupy. Dokument Směrnice

Compliance obsahuje vyjádření hodnot, cílů, zásad a pravidel Compliance, které stojí na

základních zásadách, kterými se Společnost řídí. Těmito zásadami jsou a) Respektujeme

jeden druhého, b) Dodržujeme zákony, c) Ve všech našich vztazích jednáme eticky, d)

Nebojíme se ozvat.

Osobám zavázaným Směrnicí Compliance je tento dokument dostupný z interní

počítačové sítě. Z důvodu transparentnosti je dále přístupný i veřejnosti, obchodním

partnerům a spolupracujícím osobám na internetových stránkách Společnosti AUTO

GOLDCAR a.s.


ETICKÝ KODEX SPOLEČNOSTI AUTO GOLDCAR a.s.

My, společnost AUTO GOLDCAR a.s., se hlásíme k dále uvedeným zásadám chování,

jejichž přijetím činíme další důsledný krok k uplatnění své globální a lokální

odpovědnosti. Zásady chování jsou platné pro všechny zaměstnance společnosti

AUTO GOLDCAR a.s. Zásady chování nastavují klíčové principy, které tvoří základy

naší firemní kultury a jsou nedílnou součástí naší každodenní práce. Pověst

společnosti AUTO GOLDCAR a.s. je do velké míry ovlivněna způsobem jednání, činy a

chováním každého zaměstnance. Nevhodné chování jediného zaměstnance může

závažným způsobem poškodit celou společnost v podobě ztráty její dobré pověsti a

vzniku právních či peněžních rizik. Naše nové zásady chování (Etický kodex) poskytují

všem zaměstnancům návod, který shrnuje podstatné základní principy chování a

hodnoty a podporuje je při zvládání právních a etických výzev v každodenní práci. Tyto

zásady chování představují závazný soubor pravidel, který platí pro všechny

zaměstnance a členy orgánů společnosti a za jejichž dodržování je odpovědný každý

jednotlivec. Jako společnost AUTO GOLDCAR a.s. se ztotožňujeme s férovým a

čestným jednáním v souladu s těmito pravidly a zavazujeme se k dodržování obsahu

dále uvedených zásad chování. Žádáme každého zaměstnance společnosti AUTO

GOLDCAR a.s. bez ohledu na pracovní pozici či zařazení, aby se podrobně seznámil s

novými zásadami chování a použil je jako základní východisko při rozhodování v

etických a právních otázkách v každodenní práci.

Úspěch našeho podniku rozhodující měrou závisí na tom, že se my všichni, tj.

představenstvo, vedoucí a jeden každý zaměstnanec, chováme poctivě, charakterně a

eticky správně. To také znamená, že interně a externě podáváme informace a

komunikujeme pravdivě, komplexně a včas. Naším společným cílem je převzít

odpovědnost za náš podnik a chránit přitom dobrou pověst našich koncernových

značek. Řídíce se principem trvalé udržitelnosti jsme si vědomi odpovědnosti za

ekonomické, sociální a ekologické dopady našeho jednání. K tomu patří i skutečnost,

že my všichni kdykoli a všude respektujeme a dodržujeme pravidla platná v podniku.

Členové našich představenstev a naši vedoucí zaměstnanci přitom plní zvláštní a

odpovědnou úlohu. Mají funkci vzoru a musejí předcházet nesprávnému chování v

podniku, chránit své zaměstnance a reprezentovat podnik na základě morálních zásad

dovnitř i navenek. Tyto zásady chování (Etický kodex) nám pomohou tím, že upozorní

na možné oblasti rizik a konfliktů a jejich význam pro náš podnik a vysvětlí je na

základě modelových příkladů.

Tento etický kodex je rozčleněn do tří základních částí:

1. Naše odpovědnost jako člena společnosti

2. Naše odpovědnost jako obchodního partnera

3. Naše odpovědnost na pracovišti

Etický kodex nám slouží jako závazný návod v každodenní práci. Doplňují jej interní

směrnice a pravidla a pracovní smlouvy. Mimoto samozřejmě dodržujeme národní a

mezinárodní zákonné předpisy. To také znamená, že se nepodílíme na aktivitách

založených na podvodu, porušování povinností při správě cizího majetku, vydírání,

krádeži, zpronevěře nebo jiného vědomě spáchaného trestného činu proti majetku

našich zákazníků nebo třetích osob. Nerespektování etického kodexu může vést ke

značným škodám, a to nikoli pouze pro náš podnik, nýbrž i pro nás jako zaměstnance,

jakož i pro naše obchodní partnery a další zainteresované osoby. Etický kodex je proto

závazný pro nás všechny, nezávisle na tom, zda v podniku působíme jako zaměstnanci,

vedoucí nebo členové představenstva. Porušení etického kodexu netolerujeme. Ten,

kdo poruší etický kodex, musí počítat s přiměřenými důsledky, které – podle

závažnosti porušení – mohou sahat od pracovněprávních opatření přes

občanskoprávní nároky na náhradu škody až po trestněprávní sankce. Aby k tomu

nedošlo, je na zodpovědnosti každého z nás, aby se seznámil s etickým kodexem,

začlenil jej do svého jednání a přihlížel k němu při rozhodování. Ve sporných případech

si vyžádáme kompetentní radu.

NAŠE ODPOVĚDNOST JAKO ČLENA SPOLEČNOSTI

Z naší společenské odpovědnosti vyplývá samozřejmé respektování a dodržování

zákonů. Při veškerém rozhodování v podniku jsme povinni respektovat právní řád, v

jehož rámci jednáme. Každý zaměstnanec si musí být vědom i své společenské

odpovědnosti, zejména lidského blaha a životního prostředí, a musí pečovat o to, aby

náš podnik přispíval svým dílem k trvale udržitelnému rozvoji. Konkrétně ze

společenské odpovědnosti vyplývají tyto zásady:

LIDSKÁ PRÁVA

Kontext

Všeobecná deklarace lidských práv přijatá Organizací spojených národů a Evropská

konvence na ochranu lidských práv a základních svobod uvádějí, jaké požadavky a

očekávání má mezinárodní společenství stran, pokud jde o respektování a dodržování

lidských práv.

Naše zásada

Po celém světě respektujeme, chráníme a podporujeme platné předpisy na ochranu

lidských práv a práv dětí (dále jen „lidská práva“) jako fundamentální a obecně platné

požadavky. Odmítáme jakékoli využívání dětské, nucené a povinné práce i jakoukoli

formu moderního otroctví a obchodování s lidmi. To platí nejen pro spolupráci uvnitř

našeho podniku, nýbrž samozřejmě i pro chování našich obchodních partnerů a naše

chování vůči nim.

Můj příspěvek

I já jako zaměstnanec mohu přispět k dodržování lidských práv. Respektuji lidská práva

jako fundamentální zásadu a jsem ostražitý vůči porušování lidských práv, které se

odehrává v mém okolí. Zaznamenám-li ve svém pracovním prostředí indicie o

porušování lidských práv, zajistím, aby tomuto porušování bylo zabráněno nebo aby

bylo znemožněno. Pokud to bude nutné, informuji o tom svého nadřízeného nebo

kontaktní partnery.

Příklad

Máte odpovědnost za nákup určitého zboží. Pokud získáte indicie, že ve výrobě u

dodavatele jsou zaměstnávány děti nebo že zaměstnanci musejí pracovat za

nehumánních podmínek (např. jsou vystaveni zdravotním rizikům), zahajte nezbytné

kroky a informujte svého nadřízeného a příslušné útvary odpovědné za trvalou

udržitelnost v dodavatelských vztazích. Náš podnik musí podrobněji prověřit vztahy s

tímto obchodním partnerem a případně je ukončit.

ROVNOST ŠANCÍ A ROVNÉ ZACHÁZENÍ

Kontext

Rovnost šancí a rovné zacházení jsou důležitými pilíři spravedlivého,

bezpředsudečného a otevřeného přístupu. AUTO GOLDCAR a.s. podporuje slušné a

partnerské soužití, rozmanitost a toleranci. Jen tak se nám totiž podaří dosahovat

maximální produktivity, konkurenceschopnosti, inovativnosti, kreativity a efektivity.

Naše zásada

Všem poskytujeme stejné šance. Nikoho nediskriminujeme a nestrpíme jakoukoli

diskriminaci na základě etnické či národnostní příslušnosti, pohlaví, vyznání, světového

názoru, věku, postižení, sexuální orientace, barvy pleti, politických postojů, sociálního

původu či ostatních zákonem chráněných znaků. Praktikujeme rozmanitost, aktivně se

zasazujeme za inkluzi a vytváříme prostředí, které podporuje individualitu každého

jednotlivce v zájmu podniku. Naši zaměstnanci jsou zásadně vybíráni, přijímáni a

podporováni na základě své kvalifikace a svých schopností.

Můj příspěvek

Respektuji zásady rovnosti šancí a rovného zacházení a vedu lidi ve svém okolí ke

stejnému jednání. Zpozoruji-li porušování principů rovnosti šancí a rovného zacházení

(např. formou znevýhodňování, obtěžování a šikany), upozorním dotyčné osoby na

jejich nesprávné chování. Pokud bych dění nemohl přímo ovlivnit, ohlásím incident

personálnímu útvaru nebo se obrátím na kontaktní partnery uvedené v kapitole 7.

Příklad

Od spřáteleného kolegy se dovíte, že v jeho útvaru byl odmítnut uchazeč na základě

barvy pleti, ačkoli byl nejvhodnějším kandidátem pro vypsané místo. Pomozte s

objasněním případu tím, že případ nahlásíte příslušnému personálnímu útvaru, aby

mohly být zahájeny adekvátní kroky.

SHODNOST A BEZPEČNOST VÝROBKU

Kontext

S našimi výrobky a službami přicházejí denně do styku nesčetní lidé. AUTO GOLDCAR

a.s. nese odpovědnost za to, aby byla v nejvyšší možné míře vyloučena rizika a

nevýhody vyplývající ze zacházení s těmito produkty a službami pro zdraví,

bezpečnost, životní prostředí a majetek našich zákazníků či třetích osob.


Naše zásada

Je proto nikoli pouze zákonnou povinností, nýbrž i naší ambicí dodržovat zákonné a

úřední předpisy, jakož i interní standardy platné pro naše výrobky. Naše výrobky

odpovídají aktuálnímu stavu techniky a jsou vyvíjeny v souladu se zákonnými

požadavky. Zajišťujeme to soustavně a systematicky prostřednictvím procesů a

struktur stejně jako sledováním vozů v reálu. V tom nečiníme kompromisy. Staráme se

o to, aby v případě možných odchylek mohla být včas přijata vhodná opatření.

Můj příspěvek

Zjistím-li nebo mám-li pochyby, že z našich výrobků mohou vycházet rizika nebo že

naše výrobky nesplňují předpisy, zakročím proti tomu. Nahlásím případ svému

nadřízenému a příslušným útvarům v podniku, například osobě, která je v mé oblasti

odpovědná za bezpečnost výrobku.

Příklad

Zákazník oznámí problémy s technikou svého vozu. Vy si ale nejste jist, zda příčina

spočívá v chybné obsluze ze strany zákazníka, nebo ve vadě výrobku či konstrukční

vadě. Nenechávejte si věc pro sebe. Musí být zajištěno, aby byl odstraněn problém, za

který náš podnik odpovídá. Také chybná obsluha ze strany zákazníka může vyžadovat

reakci podniku (např. změna návodů k obsluze nebo školení pro uživatele).

DARY, SPONZORING A DOBROČINNOST

Kontext

AUTO GOLDCAR a.s. poskytuje dary (to znamená dobrovolné příspěvky bez

protiplnění) a sponzorské příspěvky (to znamená příspěvky na základě smluvně

sjednaného protiplnění) s cílem pozitivně utvářet naše dobré jméno a vnímání ze

strany veřejnosti. Aby se zabránilo střetům zájmů a aby bylo zajištěno jednotné

jednání uvnitř podniku, jsou dary a sponzorské aktivity přípustné pouze v rámci

příslušného právního řádu.

Naše zásada

Poskytujeme peněžité a věcné dary pro tyto oblasti: věda a výzkum, odborné

vzdělávání, charitativní účely, sport, kultura, církve a církevní instituce. Krom toho jsou

dary poskytovány pouze zařízením, která jsou uznána jako obecně prospěšná nebo

jsou díky zvláštním normám oprávněna k přijímání darů. Dary a sponzorské příspěvky

jsou u nás poskytovány pouze v rámci transparentního schvalovacího procesu.

Můj příspěvek

Považuji-li nějaký subjekt za hodný sponzorování, obrátím se předem na útvary, které

jsou k tomu v podniku příslušné (např. útvary komunikace, vnějších vztahů a

marketingu). Dary jsou poskytovány transparentně, což znamená, že účel, příjemce

daru a potvrzení příjemce daru jsou dokumentovány a že jsou dodatečně ověřitelné.

Dodržuji interní procesy a nedávám podnět k darům, které by mohly poškodit dobré

jméno našeho podniku.


Příklad

Politik v místě závodu vás jako úspěšného zaměstnance AUTO GOLDCAR a.s. požádá

o finanční dar podniku na volební kampaň. Žádost odmítněte. Dary smějí být

poskytovány pouze po provedení plánovaného schvalovacího řízení. V tomto

konkrétním případě nelze dar schválit, protože interní pravidla vylučují poskytování

darů stranám a k nim přidruženým institucím či politikům.

KOMUNIKACE A MARKETING

Kontext

AUTO GOLDCAR a.s. klade důraz na jasnou a otevřenou komunikaci se zaměstnanci,

obchodními partnery, akcionáři a investory, tiskem a dalšími zainteresovanými

osobami vedenou poctivým a legálním způsobem. Každý z našich zaměstnanců je

odpovědný za dodržování interních pravidel při komunikaci, aby bylo zajištěno

jednotné a konzistentní vystupování koncernu navenek. Každý náš zaměstnanec

přitom respektuje výkony svých partnerů v jednání a dbá na jejich profesní a osobní

pověst.

Naše zásada

Abychom získali důvěru zákazníků, kapitálových investorů a dalších zainteresovaných

osob, dbáme na jednotnou a jasnou komunikaci. Plánovaná komunikační a

marketingová opatření před jejich přislíbením a provedením odsouhlasíme s

příslušným odborným útvarem.

Můj příspěvek

Za podnik nepodávám na veřejnosti žádná stanoviska a v případě dotazů stále vždy

odkáži na útvar komunikace. Vyjadřuji-li se na veřejných, odborných či kulturních

akcích a na internetu, dám jednoznačně najevo, že se jedná pouze o můj osobní názor.

O správném chování na sociálních sítích se informuji v podnikové rukověti chování na

sociálních médiích.

Příklad

Na internetu uvidíte komentář, ve kterém někdo kritizuje výrobní metody v Asii. Vy

přitom víte, že údaje jsou zcela neopodstatněné. I když cítíte nutkání ihned korigovat

nepravdivé tvrzení, kontaktujte odborný útvar, protože ten může na takovýto

komentář reagovat komplexně a přiměřeně.


NAŠE ODPOVĚDNOST JAKO OBCHODNÍHO PARTNERA

Morální zásadovost, transparentnost a poctivost jsou rozhodující pro dosažení

věrohodnosti a důvěry. AUTO GOLDCAR a.s. proto klade zvláštní důraz na důslednou

aplikaci rámcových zákonných podmínek, vnitropodnikových směrnic a firemních

hodnot a na srozumitelné seznamování s nimi. K tomu patří i skutečnost, že své

produkty a služby prodáváme výlučně prostřednictvím svých autorizovaných

distribučních kanálů. Konkrétně vyplývají z odpovědnosti AUTO GOLDCAR a.s. jako

obchodního partnera tyto zásady:

STŘETY ZÁJMŮ

Kontext

Potenciální střet zájmů je dán tehdy, kolidují-li nebo mohou-li kolidovat soukromé

zájmy některého z našich zaměstnanců se zájmy AUTO GOLDCAR a.s. Takovýto střet

zájmů může vyplynout zejména z vedlejší činnosti. Klade-li zaměstnanec své osobní

zájmy nad zájmy podniku, může to podnik poškodit.

Naše zásada

Respektujeme osobní zájmy a soukromý život našich zaměstnanců. Klademe ale důraz

na předcházení střetům mezi soukromými a firemními zájmy nebo i pouhému zdání

takovýchto střetů. Rozhodnutí přijímáme výlučně na základě objektivních kritérií a

nenecháváme se ovlivnit osobními zájmy a vztahy.

Můj příspěvek

Předcházím i pouhému zdání střetu zájmů a o jakémkoli možném nebo skutečném

střetu zájmů vyrozumím svého nadřízeného a příslušnou personalistiku. Společně

hledáme řešení, které nepoškodí zájmy podniku.

Příklad

Vedoucí vás požádá, abyste prověřil nabídky několika dodavatelů plastových dílů.

Zjistíte, že jedna z nejvýhodnějších nabídek pochází od firmy vašeho dobrého přítele.

Informujte svého nadřízeného o situaci a stáhněte se z rozhodovacího procesu, aby se

předešlo jakémukoli zdání střetu zájmů.

DARY, POHOŠTĚNÍ A POZVÁNÍ

Kontext

Pozornosti v podobě darů, pohoštění a pozvání jsou v obchodních vztazích velmi

rozšířené. Pokud se tyto pozornosti drží v přiměřeném rámci a neporušují interní či

dokonce zákonné normy, není třeba mít proti nim námitky. Překročí-li ale takové

pozornosti tento rámec a jsou-li využívány k ovlivňování třetích osob, může to být

trestné.

Naše zásada

Interními směrnicemi pro nakládání s dary, pohoštěním a pozváními na akce určujeme,

jaké pozornosti jsou přiměřené a na jaké konkrétní kroky je při přijímání a poskytování

pozorností třeba dbát.

Můj příspěvek

Seznámím se se směrnicemi pro nakládání s dary, pohoštěním a pozváními a striktně

je dodržuji. V této souvislosti prověřím, zda mé chování představuje nebo může

představovat střet zájmů.

Příklad

Zaměstnanec, který pracuje u dodavatele AUTO GOLDCAR a.s., vám k narozeninám

věnuje drahý dárek. I když si myslíte, že obchodní vztahy přijetím daru nejsou

ovlivněny, neměla by hodnota daru překročit hranici stanovenou v platných interních

směrnicích. Máte-li pochyby, dar nepřijímejte. Pokud byste měl obavy, že by odmítnutí

daru mohlo být vyloženo nesprávně, kontaktujte svého nadřízeného a odsouhlaste s

ním řešení. Dar případně odevzdejte příslušnému podnikovému útvaru. Předání bude

pro vaši osobní ochranu zdokumentováno.

ZÁKAZ KORUPCE

Kontext

Korupce je závažným problémem v hospodářském styku. Vede k rozhodování z jiných

než objektivních důvodů, brání pokroku a inovacím, zkresluje hospodářskou soutěž a

škodí společnosti. Korupce je zakázána. Může mít za následek pokuty pro AUTO

GOLDCAR a.s. a trestněprávní sankce pro dotyčné zaměstnance. Naše zásada kvalita

poskytovaných produktů a služeb je klíčem k úspěchu našeho podniku. Korupci

netolerujeme. Obchodním partnerům, zákazníkům či dalším externím subjektům

poskytujeme pozornosti pouze v souladu s právně přípustnými rámcovými

podmínkami a stanovenými požadavky.

Můj příspěvek

Nikdy nepodplácím druhé a sám nikdy nepřijmu úplatek, ať přímo, nebo nepřímo.

Informuji se na vlastní odpovědnost o interních normách dříve, než poskytnu nebo

přijmu dary, vyslovím nebo přijmu pozvání a nabídnu nebo přijmu pohoštění. Získám-li

indicie o korupci, oznámím to bez zbytečného odkladu jednomu z kontaktních

partnerů uvedených v kapitole 7.

Příklad

V AUTO GOLDCAR a.s. odpovídáte za prodej a chtěl byste překonat svůj letošní cíl

tržeb. Připravujete nabídku pro výběrové řízení na velkou zakázku potenciálního

zákazníka. Příslušná osoba s rozhodovací pravomocí u zákazníka vám nabídne, že za

přiměřenou náhradu výdajů ovlivní zadání zakázky ve prospěch vašeho podniku. To

představuje korupční jednání. Informujte bez zbytečného odkladu svého nadřízeného

a příslušného pracovníka útvaru compliance.

STYK S VEŘEJNÝMI ČINITELI A VOLENÝMI ZÁSTUPCI

Kontext

Ve styku s veřejnými činiteli a volenými zástupci, vládami, státními orgány a ostatními

veřejnými institucemi často platí zvláštní právní podmínky, přičemž už jednotlivá jejich

porušení mohou mít závažné následky a mohou AUTO GOLDCAR a.s. trvale vyloučit z

účasti na veřejných soutěžích.


Naše zásada

Naše kontakty s veřejnými činiteli a volenými zástupci se přísně řídí právem a

zákonem a příslušnými interními normami pro zamezení střetu zájmů a korupce.

Neposkytujeme ani „facilitation payments“, tedy platby veřejným činitelům, abychom

urychlili rutinní úřední úkony.

Můj příspěvek

Jsem si vědom, že ve styku s veřejnými objednateli platí obzvlášť přísná pravidla, a

informuji se o nich. Kontaktním partnerem je útvar vnějších vztahů.

Příklad

Víte, že jistý státní orgán plánuje vypsat veřejnou soutěž na velkou zakázku. Uvažujete,

že požádáte pracovníka státního orgánu, kterého už znáte díky dřívějšímu projektu,

aby veřejnou soutěž koncipoval tak, aby ji vyhrál AUTO GOLDCAR a.s.

Bezpodmínečně upusťte od svého záměru. Takovéto ovlivňování by bylo ilegální.


ZÁKAZ PRANÍ ŠPINAVÝCH PENĚZ A FINANCOVÁNÍ TERORISMU

Kontext

Téměř ve všech státech světa existují zákony proti praní špinavých peněz a

financování terorismu. O praní špinavých peněz jde, když peníze či jiné majetkové

předměty pocházející přímo či nepřímo z trestné činnosti jsou uváděny do legálního

hospodářského oběhu, aby se tak zastřel jejich původ. O financování terorismu se

jedná, jsou-li peníze či ostatní prostředky poskytovány na teroristickou trestnou

činnost nebo na podporu teroristických sdružení. Odpovědnost za praní špinavých

peněz nepředpokládá povědomí zúčastněných o tom, že příslušným právním jednáním

či příslušným finančním převodem se perou špinavé peníze. Už nezamýšlené

spolupodílení se na praní špinavých peněz může mít pro všechny zúčastněné za

následek citelné tresty.

Naše zásada

Pečlivě prověřujeme identitu zákazníků, obchodních partnerů a dalších externích

subjektů, se kterými chceme uzavírat obchody. Naším deklarovaným cílem je udržovat

obchodní vztahy pouze se seriózními obchodními partnery, jejichž podnikatelská

činnost je v souladu se zákonnými předpisy a jejichž provozní prostředky jsou

legitimního původu. Došlé platby bez zbytečného odkladu přiřazujeme odpovídajícím

plněním a zaúčtováváme je. Zajišťujeme transparentní a otevřené platební toky.

Můj příspěvek

Nečiním žádná opatření, která mohou porušovat domácí či zahraniční předpisy proti

praní špinavých peněz. Jsem pozorný a důkladně prověřuji podezřelé jednání

zákazníků, obchodních partnerů a dalších třetích osob. Existují-li indicie, které mohou

odůvodnit takovéto podezření, obrátím se okamžitě na osobu pověřenou bojem proti

praní špinavých peněz nebo na kontaktního partnera uvedeného v kapitole 7. V

případě transakcí a smluv dodržuji ve své kompetenční oblasti veškeré použitelné

předpisy pro evidenci a účetnictví.


Příklad

Zákazník AUTO GOLDCAR a.s., který zaplatil příliš vysokou částku, požádá, aby

vrácení peněz neproběhlo bankovním převodem na jeho původní firemní účet, nýbrž

převodem na účet vedený ve Švýcarsku nebo předáním v hotovosti. Takováto žádost

musí být vysvětlena. Nepřistupujte beze všeho na návrh, ale dotažte se zákazníka,

proč vrácení peněz nemá proběhnout stejnou cestou jako původní platba. Vyžádejte si

radu u kontaktních partnerů uvedených v kapitole 7.

ÚČETNICTVÍ A FINANČNÍ VÝKAZNICTVÍ

Kontext

Pouze na základě řádného účetnictví a správného finančního výkaznictví může AUTO

GOLDCAR a.s. získat na veřejnosti a u svých akcionářů a smluvních partnerů důvěru a

udržet si ji. Dojde-li k nesrovnalostem, bude to možná mít závažné důsledky pro

podnik a také pro odpovědné osoby.

Naše zásada

Striktně dodržujeme rámcové zákonné podmínky pro řádné účetnictví a finanční

výkaznictví. Transparentnost a správnost jsou pro nás nejvyšší prioritou. V tomto

smyslu pravidelně informujeme všechny účastníky kapitálového trhu o aktuální

finanční situaci a o vývoji emitenta. Včas zveřejňujeme periodické závěrky, které jsou

vyhotovovány v souladu s národními a mezinárodními účetními předpisy.

Můj příspěvek

Organizuji procesy tak, aby veškeré finanční údaje podniku mohly být včas a správně

evidovány v účetnictví. V případě otázek týkajících se správné evidence dat se

obracím na svého nadřízeného nebo na příslušný finanční útvar.

Příklad

Naléhavě potřebujete nový pracovní prostředek. Rozpočet vašeho útvaru na běžný

finanční rok je už ale vyčerpán. Uvažujete o tom, že zařízení přesto pořídíte a náklady

zaúčtujete v příštím finančním roce, až budete zase mít k dispozici rozpočtové

prostředky. Od tohoto postupu prosím upusťte. Účtování musí vždy probíhat podle

původu nákladů. Nepatřičné zaúčtování může mít závažné důsledky pro podnik a pro

jednotlivého zaměstnance.

2. NAŠE ODPOVĚDNOST JAKO OBCHODNÍHO PARTNERA

Můj příspěvek

Koncipuji interní struktury a procesy tak, aby daně a cla, která mají hradit jednotlivé

koncernové společnosti, byly stanoveny, zaevidovány ve výkaznictví a příslušným

finančním orgánům uhrazeny v úplnosti, správně a včas. Zjistím-li ve svém pracovním

prostředí indicie o porušování daňových a celních předpisů, učiním vše, co bude v

mých silách, abych tomuto porušování zabránil nebo je znemožnil. Pokud by to nebylo

možné, obrátím se na příslušného kontaktního partnera v útvaru daní a cel.


Příklad

Odpovídáte za evidenci určitých transakcí v rámci závěrek podle obchodního práva,

jako jsou režijní náklady (výdaje na údržbu) a výrobní náklady. Jeden z projektů v

časném okamžiku překročí určité indikátory stanovené controllingem. Obdržíte z

tohoto důvodu pokyn k zaúčtování výdajů na údržbu, ačkoli se nepochybně jedná o

investici, a tím i o výrobní náklady, které musejí být aktivovány. Zaúčtování rozhodně

proveďte podle zákonných požadavků. Veškeré transakce musejí být v účetnictví

evidovány v souladu s předpisy obchodního a daňového práva, protože účetnictví

představuje základ pro daňové přiznání. Chyby v účetnictví tak mohou vést k

chybným daňovým přiznáním a závažným daňověprávním a celněprávním důsledkům

pro podnik a pro odpovědné pracovníky.

SPRAVEDLIVÁ HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ

Kontext

Spravedlivá hospodářská soutěž je chráněna platnými zákony na ochranu hospodářské

soutěže a antimonopolními zákony. Dodržování těchto zákonů zaručuje, že na trhu

nedojde ke zkreslení hospodářské soutěže – pro blaho všech účastníků trhu. Zakázány

jsou zejména dohody a jednání ve vzájemné shodě mezi soutěžiteli, jejichž cílem nebo

důsledkem je zamezení hospodářské soutěže nebo její omezení. Nepřípustné je rovněž

zneužití dominantního postavení. Takovéto zneužití může být dáno například při

rozdílném přístupu k zákazníkům bez objektivního odůvodnění (diskriminace), při

odmítání dodávek, při prosazování nepřiměřených nákupních či prodejních cen a

podmínek nebo při vázaných obchodech bez objektivního odůvodnění požadovaného

dodatečného plnění. Protisoutěžní jednání může nejen značně poškodit dobrou pověst

AUTO GOLDCAR a.s., ale může mít za následek i citelné pokuty a tresty.

Naše zásada

Obchodujeme výlučně podle principu výkonnosti a na základě tržního hospodářství a

svobodné a nenarušené hospodářské soutěže. Rádi se poměřujeme se svými

konkurenty a dodržujeme přitom právo, zákon a etické zásady. S konkurenty,

dodavateli či zákazníky neuzavíráme protisoutěžní dohody. Pokud náš podnik má

dominantní postavení na trhu, nezneužíváme je. Ve styku se svými autorizovanými

distribučními partnery dodržujeme specifické rámcové podmínky antimonopolního

práva pro distribuční systémy.

Můj příspěvek

Při jakémkoli kontaktu s konkurenty dbám na to, aby nebyly přijaty nebo poskytnuty

informace, které dovolují činit závěry o současném či budoucím obchodním chování

poskytovatele informace. Při rozhovorech nebo při jiném kontaktu s konkurenty se

vyhýbám tématům relevantním pro vzájemnou soutěž. Patří k nim mimo jiné ceny,

utváření cen, obchodní plánování, stav vývoje nebo dodací lhůty.

Příklad

Na autosalonu se bavíte s konkurentovým zaměstnancem. Zakrátko si povšimnete, že

váš partner v rozhovoru se z vás pokouší vylákat informace o dalším obchodním

plánování AUTO GOLDCAR a.s. Na oplátku vám váš partner nabídne předání

obdobných informací i ze svého podniku. Dejte partnerovi v rozhovoru okamžitě a

jednoznačně najevo, že s ním o těchto tématech hovořit nebudete. Takovýto rozhovor

by – vedle nedovoleného vyzrazování obchodních tajemství – představoval porušení

platných antimonopolních zákonů a zákonů upravujících hospodářskou soutěž a mohl

by mít drastické důsledky pro vás osobně a pro náš koncern, jakož i pro vašeho

partnera v rozhovoru a jeho podnik. Zdokumentujte tento rozhovor a informujte bez

zbytečného odkladu příslušného pracovníka útvaru compliance.

NÁKUP

Kontext

AUTO GOLDCAR a.s. je ve své obchodní činnosti smluvně vázána s množstvím

dodavatelů a poskytovatelů služeb. Naše zásada Dodavatele a poskytovatele služeb

pečlivě vybíráme podle objektivních kritérií. Při nákupu produktů a služeb zapojujeme

příslušné útvary nákupu v souladu se zásadami nákupu.

Můj příspěvek

Neupřednostňuji jednostranně bez objektivních důvodů nějakého dodavatele či

poskytovatele služeb a vyhýbám se jakémukoli střetu zájmů. Nenakupuji produkty či

služby, aniž bych se předem informoval o trhu a alternativních dodavatelích. Dbám

přitom na použitelné zásady nákupu a do nákupního procesu v časné fázi zapojím

příslušný útvar nákupu.

Příklad

Všimnete si, že zaměstnanec AUTO GOLDCAR a.s. chce zadat zakázku dodavateli, aniž

by zapojil příslušný útvar nákupu. Obraťte se na příslušný útvar nákupu nebo na

kontaktní partnery uvedené v kapitole 7, aby bylo zajištěno, že se uplatní nabídka,

která bude pro koncern ekonomicky nejvýhodnější.


NAŠE ODPOVĚDNOST NA PRACOVIŠTI

V nejvlastnějším zájmu AUTO GOLDCAR a.s. je chránit zdraví jednoho každého

zaměstnance a zajistit jeho bezpečnost. Ochrana a bezpečnost platí i pro osobní údaje

zaměstnanců a zákazníků stejně jako pro specifické podnikové know-how a majetek

podniku. Z odpovědnosti na pracovišti vyplývají pro AUTO GOLDCAR a.s. konkrétně

tyto zásady:

BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI

Kontext

AUTO GOLDCAR a.s. bere odpovědnost za bezpečnost a zdraví svých zaměstnanců

velmi vážně. Zajišťujeme bezpečnost a ochranu zdraví při práci v rámci aktuálně

platných celostátních ustanovení a na základě podnikové politiky bezpečnosti a

ochrany zdraví při práci.

Naše zásada

Díky neustálému zlepšování pracovních podmínek a díky rozmanitým preventivním

opatřením a opatřením na podporu zdraví zachováváme a podporujeme zdraví,

výkonnost a spokojenost našich zaměstnanců s prací.

Můj příspěvek

Dodržuji předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Nikdy neohrožuji

zdraví a bezpečnost svých kolegů či obchodních partnerů. V rámci svých oprávnění

činím veškerá přiměřená opatření předepsaná zákonem, aby mé pracoviště stále

umožňovalo pracovat bezpečně. Dobrovolným využíváním preventivních opatření a

opatření na podporu zdraví aktivně přispívám k udržení a podpoře svého zdraví.

Příklad

Zjistíte, že jeden ze strojů ve vašem útvaru má zjevně závadu na elektronice. Odstavte

stroj viditelně z provozu a vyrozumějte příslušného nadřízeného. Oprava elektrických

zařízení vlastními silami není dovolena a může být nebezpečná.

OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ

Kontext

V zájmu ochrany soukromí existují pro nakládání s osobními údaji speciální zákonné

normy. Shromažďování, ukládání, zpracování a jiné využívání osobních údajů zásadně

vyžaduje souhlas dotčené osoby, smluvní úpravu nebo jiný zákonný základ.

Naše zásada

Chráníme osobní údaje zaměstnanců, bývalých zaměstnanců, zákazníků, dodavatelů a

ostatních dotčených osob. Osobní údaje shromažďujeme, zpracováváme, využíváme a

ukládáme pouze v souladu se zákonnými požadavky.

Můj příspěvek

Přihlížím k tomu, že osobní údaje smějí být shromažďovány, ukládány, zpracovávány či

jinak využívány pouze se souhlasem dotčené osoby, na základě smluvní úpravy nebo

na jiném právním základě. Všechny části systémů pro zpracování údajů musejí být

zabezpečeny tak, aby byla zajištěna důvěrnost, integrita, dostupnost, prokazatelnost a

odolnost chráněných informací a aby se zabránilo neoprávněnému internímu a

externímu využití. V případě pochyb se obrátím na svého nadřízeného nebo na útvar

odpovědný za ochranu osobních údajů.

Příklad

Zorganizoval jste pro AUTO GOLDCAR a.s. seminář s externími účastníky a získal jste

v této souvislosti jejich osobní údaje. Kolega z oblasti prodeje vás žádá o předání

těchto adres. Nepředávejte tyto údaje bez konzultace se svým nadřízeným nebo

osobou odpovědnou za ochranu osobních údajů. Osobní údaje smějí být zásadně

použity pouze k tomu účelu, ke kterému byly sděleny.

BEZPEČNOST IT

Kontext

Informační technologie (IT), popřípadě elektronické zpracování dat (EZD), je

neodmyslitelně spjato s každodenní prací v AUTO GOLDCAR a.s., skrývají ale mnohá

rizika. Patří k nim zejména omezení funkčnosti zpracování dat prostřednictvím

škodlivých programů (virů), ztráta dat způsobená programátorskou chybou nebo

zneužití dat (např. ze strany hackerů).

Naše zásada

Dbáme na bezpečnost IT a EZD a dodržujme soubor platných pravidel.

Můj příspěvek

Seznámím se s platnými pravidly pro bezpečnost IT a budu dodržovat požadavky,

které jsou v nich uvedeny. Jsem si vědom, že nešifrovaná výměna dat (např.

prostřednictvím e-mailu nebo USB klíčenky) nepředstavuje bezpečný komunikační

prostředek.

Příklad

Jste na cestách a na jednání dostanete USB klíčenku pro předání dokumentu. K

výměně dat používejte výlučně nosiče dat či systémy poskytnuté AUTO GOLDCAR

a.s. a jednejte podle pravidel pro klasifikaci informací. Dejte si dokument poslat např.

e-mailem. Neotvírejte však nikdy e-maily a jejich přílohy, které vám připadají

podezřelé nebo které obdržíte od neznámých osob; tak zabráníte, aby do podnikové

sítě pronikl škodlivý software.

NAKLÁDÁNÍ S PODNIKOVÝM MAJETKEM

Kontext

Hmotný a nehmotný majetek AUTO GOLDCAR a.s. slouží k podpoře našich

zaměstnanců při dosahování obchodních cílů podniku a smí být používán pouze v

rámci podnikových norem.

Naše zásada

Dbáme na hmotný a nehmotný majetek podniku a nepoužíváme jej k mimopracovním

účelům.

Můj příspěvek

Dodržuji podniková pravidla a zacházím s podnikovým majetkem šetrně a pečlivě.

Příklad

Váš fotbalový klub plánuje na víkend společný výlet. Trenér se vás ptá, zda byste jako

zaměstnanec AUTO GOLDCAR a.s. mohl sehnat služební vůz z vozového parku.

Služební vozy si za tržních podmínek mohou zpravidla najmout i zaměstnanci. Služební

vozy nesmějí být bezplatně ani používány k soukromým účelům, ani přenechávány

třetím osobám.

V případě potřeby vám interní a externí útvary poskytnou pomoc při používání

etického kodexu.


POMOC, KONTAKT, SYSTÉM PRO ŘEŠENÍ PODNĚTŮ

AUTO GOLDCAR a.s.

Naším prvním kontaktním partnerem v případě dotazů či nejasností ohledně zásad

chování je nadřízený nebo vedoucí pracovníci jednotlivých středisek. Pokud ve svém

okolí zjistíme možné porušení Zásad chování nebo závažné přestupky proti pravidlům,

můžeme je s uvedením jména nebo anonymně nahlásit vedoucímu pracovníkovi

daného oddělení. Základ Systému tvoří normalizované a rychlé procesy a důvěrné a

profesionální zpracování informací interními experty. V rámci férového a

transparentního řízení zajišťuje Systém pro řešení podnětů ochranu naší společnosti,

dotčených osob i oznamovatelů. Zneužití našeho Systému pro řešení podnětů není

tolerováno. Každý, kdo Systém pro řešení podnětů vědomě zneužije, se sám dopouští

závažného porušení pravidel a bude čelit pracovněprávnímu postihu. Rovněž

netolerujeme jakýkoliv nátlak nebo jakoukoliv formu diskriminace vůči oznamovateli. I

to představuje závažný přestupek proti pravidlům, na který se vztahuje

pracovněprávní postih. Dokud se neprokáže vina dotčené osoby, platí vždy

presumpce neviny. S tím také souvisí fakt, že vyšetřování lze zahájit pouze tehdy,

pokud existují důkazy na závažné porušení pravidel.


Koncern VW a Škoda

Naším prvním kontaktním partnerem v případě dotazů či nejasností ohledně zásad

chování je nadřízený nebo zaměstnanci útvaru Personalistiky. Kromě toho se také

můžeme obrátit na zástupce zaměstnanců. Každému z nás je v případě dalších dotazů

navíc k dispozici tzv. Compliance Officer a následující poradenské místo pro

záležitosti compliance: E-mail: compliance@volkswagen.de compliance@skodaauto.

cz Dále můžeme stížnosti nebo upozornění v rámci platných podnikových norem

směřovat na příslušná odborná místa. Pokud ve svém okolí zjistíme možné porušení

Zásad chování nebo závažné přestupky proti pravidlům, můžeme je s uvedením jména

nebo anonymně nahlásit pomocí systému pro řešení podnětů (Whistleblower System)

koncernu Volkswagen. Závažné přestupky výrazně ovlivňují dobrou pověst nebo

finanční zájmy koncernu Volkswagen či jeho společností. Pokud budou našim

vedoucím pracovníkům počínaje okruhem managementu a výše známy konkrétní

informace o závažných porušeních pravidel, jsou tito povinni jít příkladem a příslušné

podezření neprodleně nahlásit na příslušných místech. Pokud by vedoucí pracovníci

tuto povinnost nesplnili, dopouštějí se sami závažného porušení pravidel, což bude

odpovídajícím způsobem stíháno. Hlavním kontaktním místem v naší společnosti pro

oznamování závažných porušení pravidel je Oznamovací kancelář Systému pro řešení

podnětů. Základ Systému tvoří normalizované a rychlé procesy a důvěrné a

profesionální zpracování informací interními experty. V rámci férového a

transparentního řízení zajišťuje Systém pro řešení podnětů ochranu naší společnosti,

dotčených osob i oznamovatelů. Zneužití našeho Systému pro řešení podnětů není

tolerováno. Každý, kdo Systém pro řešení podnětů vědomě zneužije, se sám dopouští

závažného porušení pravidel a bude čelit pracovněprávnímu postihu. Rovněž

netolerujeme jakýkoliv nátlak nebo jakoukoliv formu diskriminace vůči oznamovateli. I

to představuje závažný přestupek proti pravidlům, na který se vztahuje

pracovněprávní postih. Dokud se neprokáže vina dotčené osoby, platí vždy

presumpce neviny. S tím také souvisí fakt, že vyšetřování lze zahájit pouze tehdy,

pokud existují důkazy na závažné porušení pravidel. Do Systému pro řešení podnětů

se dostanete pomocí následujících odkazů: Kontaktní údaje kanceláře pro

prošetřování podnětů: Pošta: Aufklärungs-Office, Brieffach 1717, 38436 Wolfsburg

Germany 24/7 – Telefonická horká linka: +800 444 46300/+49 5361 946300 E-mail:

io@volkswagen.de Online adresa (zde můžete podněty podávat i anonymně):

https://www.bkms-system.com/vw Kontaktní údaje – podpora: Governance, Risk &

Compliance, tř. Václava Klementa 869, Mladá Boleslav II, 293 01 Mladá Boleslav Email:

compliance@skoda-auto.cz